Köpa befruktade ägg – bra eller dåligt?

Köpa befruktade ägg (sk avelsägg) som skickas med posten är knepigt, riskfyllt och en affär där framförallt köpare står med hela risken

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av vår nyvunna – läs dyrköpta – erfarenhet vad gäller köp av befruktade ägg.

I det här fallet kalkonägg. På det här sättet kan du som funderar på att köpa befruktade ägg dra nytta av våra erfarenheter.

Jag frågade efter kycklingar (eller ägg) på nätet. Där var det en som svarade och efter lite tid så kom vi överens om att det skulle kosta 30 kr per ägg. Jag ville ha 10 ägg så inklusive frakt skulle det gå på 410 kr ink moms.

Den 9 juli swishade jag, och den 14 juli fick jag fråga när säljaren hade tänkt att skicka äggen [1]
Den 15 juli (en onsdag) fick jag ett meddelande från säljaren om att mitt mobilnr behövdes till aviseringen.

Hämtade ut paketet när jag fick leveransaviseringen och åkte direkt till min kläckare [3]. När vi packade upp äggen så var det 9 och inte 10 ägg såsom jag betalat för [4]. Paketet som sådant var välemballerat och hade inga synliga skador. Min kläckarkompis lät äggen vila en dag innan hon lade dem i äggkläckningsmaskinen. För säkerhets skull körde hon med dubbla termometrar och dubbla hygdrometrar.

Efter ett tag (26:e juli) lyste hon dem och det såg ut som att det var liv i alla, vilket vi firade [5]. Efter ett tag (i början av augusti) stannade allt liv av i äggen förutom två. Detta meddelande jag säljaren men responsen var i stil med: ”Konstigt, mina här har kläckts.” Ingen hjälp, ingen tröst eller ens frågor om hur jag vill ha det vidare. Till slut så var det bara ett ägg där kalkonkycklingen tog sig ut. Efter hjälp av selen så hämtade sig den då det var kritiskt ett tag.

När min kläckare öppnade de ”döda” äggen så var alla mer eller mindre missbildade. Vridna nackar och andra tråkigheter. Så här dåligt resultat bör det inte bli. Möjligen om jag hade försökt själv eftersom min kläckerfarenhet är så liten 🙂

Att 40-60% av äggen skakas sönder i posthanteringen kan du förvänta dig dock.
Köpa avelsägg på postorder är en riskabel affär för dig som köpare.
Så köper du ägg är detta något du kan förvänta dig.

Efter att tags tystnad tog säljaren kontakt med mig och frågade om jag ville ha några ägg. Jag tyckte det var lite märkligt för hon hade inte gjort något för att reda ut den tråkiga situationen. Allt hon sade var att det hade gått bra med hennes ägg.
Ungefär här så förstod jag att mina pengar var borta och den här säljaren skulle inte göra något för att hjälpa till.

Knepigheterna började ungefär här och i det finns det fler saker att lära.

Jag ville veta när hon skickat ägget, men det svarade hon inte på. Istället ville hon veta var jag bodde (hon har altså skickat ägg till mig så hon vet ju exakt var jag bor) och hävdade att postgången borde gå på två dagar. Eftersom hon troligen skickade en torsdag (hon gjorde avin sent på onsdagen) så borde hon också ha vetat att det skulle innebära att äggen skulle få tillbringa helgen på ett lager någonstans i Sverige.
Först tog säljaren knappt upp diskussionen, men när jag skrev att det var selenbrist (eftersom kalkonkycklingen piggnade på sig vid selentillskott) så blev jag direkt anklagad för struntprat och skitsnack[6].

Hon visste bättre, utan att ens ha sett bilder eller fråga om förloppet. Hon dömde direkt ut mig och min kläckarkompis utan att veta något om erfarenhet, utrustning etc.

Nu så var helt plötsligt alla hennes ägg tingade.

I skriftväxlingen så blev jag irriterad över hennes attityd så jag uppyste henne om hur hon hade agerat och felen med att hon:

  1. skickat 9 ägg istället för 10
  2. garanterar 100% kläck (vilket kommer att upprepas från hennes sida flera gånger i den kommande dialogen) och inte hjälper till när det blev 0% kläck
  3. fortfarande inte svarat vilken dag hon skickade äggen
  4. svarar med att jag pratar skitsnack när jag ber om en lösning

så kände jag att det bara var att skriva av detta som en blåsning (läs lärpengar) och att det var lika bra att skärmdumpa dialogen om det behövs framöver. När jag upplyste henne om det så hotade hon att anmäla mig för förtal om jag skulle gå ut med det [7].
Bara för att visa att jag har fel och att hon har rätt så börjar hon spamma mig med sk omdömen. 13 privatpersoners kommunikation med henne där avsändare finns med tillsammans med privat information [8] har hon skickat till mig, utan att jag bett om det.[9]

Nu spekulerar jag, men hur många som blivit av med pengarna och sedan skrämts till tystnad vet jag inte. Sedan är det otroligt märkligt, för borde inte en verksamhet som har så många kunder och så nöjda kunder vara mer mån om sitt rykte?

Nu har ju jag hygglig erfarenhet inom både försäljning och kundbemötande och är troligen känsligare än de flesta för dåligt kundbemötande, men att först ignorera en kund och sedan kalla den för skitsnackare och att det som hänt är struntprat blir lite svårsmält.

Sitt sista (mycket långa) meddelande som hon skickar innehåller mycket negativiteter och hån, men avslutas faktiskt med följande:

Du får jättegärna beställa nya ägg. Du kan få några för halva priset. Så långt kan jag gå! Inget annat.

Kalkonäggssäljare som först hade ägg, sedan var alla tingade, sedan fick jag jättegärna beställa nya till halva priset och sedan blev jag blockad på FB

Först fanns det ägg. Sedan var alla tingade och sedan skulle jag få beställa.
Mest intressant blev det att hon en kort stund senare blockade mig på FB. Så jag antar att jag inte får köpa.

Personligen så är jag nöjd med dokumentationen, insamlandet av företagsinformation samt personnummer på säljaren om det skulle behövas framöver. Att blocka någon på facebook i en dålig kundrelation hjälper liksom inte. Låt mig förklara varför.

Eftersom det är ett företag hon agerat från när hon säljer äggen så är det ett företag som en privatperson (jag) handlat från.
Ett företag kan vare sig förtalas eller ärekränkas. Men det är inte det viktiga. Det viktiga är konsumentköplagen som gäller eftersom det är en privatperson som handlat från ett företag. Konsumenten har ett långt gående skydd i konsumentköplagen och företaget har ett stort ansvar.
Representanten för företaget har upprepade gånger hävdat att hon skickar med 100% kläck!

Jag personligen kommer inte lägga mer energi på det hela än så här. För mig blev det en bra erfarenhet och jag hoppas att andra kan lära sig av den. Det är därför jag skriver om upplevelsen.

För att sammanfatta:
Skall du köpa ägg så kom överens med köparen

  • vad som gäller om äggen inte går att kläcka
  • när säljaren skickar äggen (helst en måndag eller tisdag)

Annars kan du hamna i en situation där du med blir hotad till tystnad och vare sig har pengar eller ägg som går att kläcka när du frågar efter en lösning på den uppkomna situationen.

Jag vet mycket väl att mycket kan hända från det att säljaren skickar äggen och det att äggen skall till att kläckas. Befruktade ägg är känsliga.
Men säljare bör faktiskt vilja ta hand om sina kunder. Tyvärr är detta inget som du kan veta på förhand.

Internet är fullt med diskussioner kring detta. https://www.alternativ.nu/index.php?topic=88165.0https://www.bukefalos.se/threads/koepa-befruktade-hoensaegg.1487903/https://alltomvaktlar.se/japanska-vaktlar/klacka-vaktlar/#Kopta_agg

Det är en svår balansgång att gå som både köpare och säljare.
Just därför är dialog och lösningsfokus så viktigt


=== Erfarenheter ===
[1] = Det är bra om du och säljaren kommer överens innan du betalar om när säljaren skall skicka äggen

[2] = Det är bra om säljaren skickar på en måndag. Ni vet aldrig hur lång tid paketet tar i postens hantering och äggen bör ligga på posten så lite som möjligt

[3] = Eftersom jag inte är erfaren kläckare så bad jag en vän om hjälp. Hon är van att kläcka, har uttrustning etc

[4] = Om något är konstigt vid leveransen så bör du prata med säljaren direkt

[5] = Det är knepigt att skicka ägg med posten, mycket kan hända. Förvänta dig inte att alla ägg lever när du får dem.

[6] = Innan du betalar för äggen, fråga hur säljaren tycker om det int eär en rimlig kläckgrad. Hur hanterar säljaren det i vanliga fall?

[7] = Förtal (eller ärekränkning) är något som bara en person kan göra mot en annan person. Ett företag kan aldrig bli förtalat eller ärekränkt. Hon har agrat utifrån sin gårds FB profil och det finns tydliga bevis på ett annat företags namn i dialogen. Så det rekvisitet är inte uppfyllt. Om det nu är en privatperson som är min motpart så är detta hot inte bara ett möjligt brott (övergrepp i rättssak eftersom hon hotar att anmäla mig om jag går ut med dialogen) utan det är också ett dåligt försök att skrämma till tystnad. Rekvisiten i lagstiftningen uppfylls inte om du skärmdumpar en dialog och postar den publikt. Möjligen kan det falla under GDPR. Appropå GDPR så se punkt 8.

[8] = Som kund till denna säljare så kommer din dialog med företaget att publiceras, utan att du gett ditt medgivande till det. Det är väldigt lätt att spåra dig baserat på den mängd uppgifter säljaren spammar ut.
Det är ett brott mot GDPR.

[9] = Tydligen så är det många hon säljer till eftersom hon på kort tid kunde producera dessa omdömmen. Det styrker allt mer att det är en företagsverksamhet och inte en privatperson.

Publicerat den
Kategoriserat som Övrigt

av Mattias

Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *